Kłopotliwe wzdęcia – jak ich unikać

Brak komentarzy do Kłopotliwe wzdęcia – jak ich unikać

Wzdęcia to kłopotliwa przypadłość wynikająca z problemów z trawieniem. Towarzyszą im bolesne skurcze jelit, a przyczyną powstawania są gromadzące się w układzie pokarmowym gazy.

Płaski brzuch, który chcemy osiągnąć poprzez odchudzanie, potrafi się za ich sprawą zamienić w rozdęty balonik.

Co powoduje wzdęcia

Pomijając przyczyny zdrowotne, najczęściej powodem powstawania gazów są spożywane pokarmy. Mogą to być ciężkostrawne dania, wymagające od układu pokarmowego wytężonej pracy lub produkty zawierające składniki niewchłaniane lub częściowo wchłaniane albo zupełnie nietrawione przez organizm.

Czego unikać

Części pokarmów powodujących wzdęcia należy unikać po prostu ze względu na zdrowie. Do tej grupy należą produkty ciężkostrawne, np. takie o dużej zawartości tłuszczu – tłuste mięsa i wędliny, pasztety, wędzone sery, bigosy. Na trudności trawienne wpływać również może sposób przygotowania dań. Do powstania gazów przyczynią się potrawy smażone, często w głębokim tłuszczu lub pieczone.

Do produktów ciężkostrawnych zaliczyć można również część warzyw, a to głównie za sprawą zawartości dużej ilości błonnika. Do tej grupy należą głównie rośliny strączkowe (przede wszystkim suche), ale również kapusta, kalafior, brokuły czy też cebula.

Także produkty zbożowe, takie jak płatki, otręby czy produkty pełnoziarniste, w związku z obecnością w nich błonnika, mogą wywoływać niechciane gazy.

Warto także zwrócić uwagę na owoce. Część z nich również zawiera błonnik, ale przyczyną wzdęć będzie raczej obecny w nich cukier, np. fruktoza. Znajduje się ona m.in. w popularnych jabłkach, gruszkach, śliwkach czy też winogronach.

Wzdęcia wywołują także produkty mleczne, a dzieje się tak ze względu na zawartą w nich laktozę. Kłopoty z jej trawieniem wynikają z tego, iż osoby dorosłe mają na ogół bardzo niski poziom laktazy, enzymu niezbędnego do trawienia laktozy. Bez niego ulega ona fermentacji, powodując wzrost ciśnienia gazów w jelitach.

Najczęściej jednak do powstawania wzdęć przyczynia się nadmierne spożycie cukru i słodyczy. Tłuste i słodkie desery ze względu na obecność w nich ciężkostrawnych tłuszczy i fermentujących w przewodzie pokarmowym cukrów, działają szczególnie wzdymająco. Warto unikać również słodzonych napoi gazowanych oraz niektórych alkoholi, szczególnie czerwonego wina i piwa.

Sposoby na wzdęty brzuch

Część wymienionych produktów należy unikać, ponieważ mają negatywny wpływ na zdrowie, a także nie są wskazane ze względu na odchudzanie. Są to potrawy tłuste i ciężkostrawne, poddane smażeniu czy też pieczeniu.

Trudno jednak wyobrazić sobie zdrową dietę bez warzyw i owoców oraz produktów zbożowych – stanowią one podstawę piramidy żywieniowej. Należy obserwować, które z nich mogą wywoływać gazy i spożywać je w odpowiednich dla organizmu ilościach.

Warto ponadto wspomóc trawienie piciem wody, pomocne mogą być również produkty mleczne poddane fermentacji, np. jogurt.

Przede wszystkim jednak nie można zapominać o ruchu – to on najskuteczniej pomoże pobudzić jelita do pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *