Gluten a odchudzanie – o co tyle hałasu?

Brak komentarzy do Gluten a odchudzanie – o co tyle hałasu?

Gluten jest mieszaniną różnych białek roślinnych, które znajdują się w ziarnach takich zbóż jak pszenica, żyto i Gdzie znajdziemy glutenjęczmień. Do najważniejszych frakcji białka tworzących gluten zaliczamy gluteinę i gliadynę. Szczególnie te drugie białko ma szkodliwy wpływ na organizm alergików.

Czy gluten w diecie może szkodzić?

Rzeczywistym problemem może być częsta nietolerancja na ten składnik, jednak nie jest to powszechne zjawisko gdyż według szacunków problem ten dotyka blisko jednego procenta populacji.

Gluten u osób nadwrażliwych na ten składnik powoduje uszkodzenie błony śluzowej, a tym samym upośledza wchłanianie substancji odżywczych.

Inne problemy jakie mogą wystąpić w wyniki działania glutenu to choroby układu trawiennego. Warto jednak zaznaczyć, że gluten jest niebezpieczny jedynie dla osób na niego uczulonych. Nie można więc stwierdzić, że jest konieczność ograniczania go w diecie, jeśli nie jesteśmy na niego uczuleni.

Najczęstsze objawy związane ze złą tolerancją glutenu

Można samemu ocenić, czy gluten ma na nas zły wpływ. Podstawowe objawy to:
– ból brzucha,
wzdęcia,
– częste zmęczenia
– depresja.

Dieta bezglutenowa- czy warto na nią przejść?

Dieta bezglutenowa polega na rezygnacji z tych produktów, gdzie ten gluten jest obecny. W takim przypadku należy dokładnie sprawdzać etykiety produktów i szukać zamienników. Na pewno należy zrezygnować z pszenicy, żyta, chleba, makaronu, piwa, ciastek, tortów, czy krakersów.

Także z sosów, herbatników i paluszków. Oczywiście produkty te mogą występować w postaci bezglutenowej, ale powinno to być jasno opisane na opakowaniu.

Opinię na temat tego, czy warto stosować dietę bezglutenową znaleźć można również na blogu „Z czym to się je” autorstwa Pauliny Syc. Autorka podejmuje m.in temat schorzeń jakie mogą dotknąć osoby cierpiące na celiakię:

Dieta bezglutenowa – idealna dla każdego?

Praktycznie cały świat jest teraz bezglutenowy! Nawet gdy wchodzę do łazienki, szampon mojej współlokatorki dumnie ogłasza, że jest gluten-free. Czy faktycznie gluten to zło ostateczne i powinniśmy unikać go jak ognia? Czy to może kolejna moda, która zniknie gdy ktoś wymyśli coś nowego?

Zaczniemy od początku, a co często jest pomijane w bezglutenowym szale, czyli co to właściwie jest ten gluten. Jest to białko występujące głównie w pszenicy(gliadyna i gluteina), ale również w jęczmieniu (hordeina), życie (sekalina), pszenżycie i owsie (awenina).

Celiakia, inaczej zwana chorobą trzewną, atakuje głównie jelito cienkie. Po spożyciu pokarmu zawierającego gluten, pobudzone zostają komórki odpornościowe w jelicie cienkim, co prowadzi do stanu zapalnego i uszkodzenia miejscowego kosmków jelitowych. Poprzez uszkodzenia zakłócony zostaje prawidłowy proces trawienia i wchłaniania pokarmów. Przeczytaj cały artykuł tutaj…

Wolne od glutenu

Gluten a odchudzanie – o co tyle hałasu?

Ograniczenie glutenu w diecie nie jest konieczne, ale według najnowszych badań dieta odchudzająca polegająca na eliminacji glutenu może korzystnie wpływać na nasz organizm. Jak? Przede wszystkim można unormować wskaźnik BMI, czyli osiągnąć masę ciała uznawaną za właściwą dla naszego wzrostu. Dieta to również większa świadomość tego co się spożywa. Konsumenci sprawdzają opakowania, analizują etykiety i rezygnują ze składników sztucznych oraz tych bogatych właśnie w gluten.

Warto dietę bezglutenową prowadzić pod nadzorem dietetyka, aby przypadkiem nie spowodować poważnym zmian w organizmie, w tym również anemii. Warto także mieć tę świadomość, że samo ograniczenie glutenu w bezpośredni sposób nie pomoże nam zrzucić zbędnych kilogramów.

Analogicznie, nie musimy wybierać diety bezglutenowej, aby schudnąć, zwłaszcza jeśli nasz organizm go toleruje. W mediach bardzo dużo mówi się na temat konieczności ograniczania glutenu, warto jednak samemu zastanowić się nad tym, jakie produkty są najlepsze dla nas samych i opracować racjonalną, bogatą w różnego rodzaju substancje odżywcze dietę, bez ślepego podążania za modą.

Interesujące informacje na temat tego, czy rzeczywiście ograniczenie spożywania glutenu lub jego całkowite wykluczenie z diety wpłynie korzystnie na naszą figurę znajdziemy w pozycji „Gluten na widelcu„. Krótką recenzję tej książki znajdziemy na blogu „Przypraw mnie”:

Co z tym glutenem? ‚Gluten na widelcu’

Gluten dla wielu stał się synonimem kolejnej mody żywieniowej, dla innych niepotrzebną fanaberią a dla jeszcze innych koniecznością, aby funkcjonować we względnym zdrowiu. Kiedyś straszono czarną wołgą dziś funkcję wołgi przejął gluten.

Książka Gluten na widelcu. Jeść czy nie jeść – cała prawda o modzie na dietę bezglutenową autorstwa Peter’a H. R. Green’a i Rory Jones przybliża czytelnikom czy na pewno gluten jest wszystkiemu winien. Dzięki +Wydawnictwo Galaktyka miałam możliwość zapoznania się z egzemplarzem recenzenckim. Zapoznaj się z całą recenzją…

Jakie składniki spożywać na diecie bezglutenowej?

W czasie diety bezglutenowej należy spożywać produkty oznaczone jako wolne od glutenu. Może to być mięso, takie jak kurczak, indyk. Dobrym rozwiązaniem są ryby oraz owoce morza, nabiał, owoce i warzywa, rośliny strączkowe, migdały, orzechy, ziemniaki, oliwa z oliwek, olej kokosowy, zioła, przyprawy w tym sól, papryka, ocet i musztarda.

Można również jeść zboża bezglutenowe, czyli ryż, tapiokę, grykę i amarantus. Jeżeli chodzi o napoje, to uniwersalnym wyborem jest woda, ale można pić również kawę i herbatę. W przypadku planów związanych z jedzeniem w restauracjach, to należy być ostrożny. Na pewno należy unikać barów szybkiej obsługi, a także przydrożnych lokali, które serwują śmieciowe jedzenie.

bezglutenowe produkty

Zasady dotyczące diety bezglutenowej

Dieta bezglutenowe powinna być urozmaicona, to że rezygnujemy z niektórych produktów nie powinno wpływać na jakość naszego pożywienia. Warto szukać nowych, alternatywnych potraw, tak aby dostarczyć organizmowi niezbędnych składników.

Podobnie jak w innych dietach, dieta bezglutenowa wymaga regularnie spożywanych posiłków. Jeżeli jemy regularnie to nie przytrafia nam się duży głód, który próbujemy eliminować niezdrowymi przekąskami. Podczas diety pomocne jest unikanie tłuszczu, cukru i soli, pomaga natomiast umiarkowana aktywność fizyczna.

 

Poniżej możecie znaleźć linki do innych artykułów:

szczuplakobieta.pl/african-mango-opinie-cena-gdzie-kupic

szczuplakobieta.pl/jagody-acai-berry-extreme-cena-gdzie-kupic-tabletki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *