Garcynia kambodżańska – cudowny odchudzajacy owoc?

Tropikalny owoc garcinia cambogia to cytrus z wiecznie zielonego drzewa, rosnącego głównie w malowniczych zakątkach południowo-wschodniej Azji oraz Afryki, m. in. w Indiach, Indonezji i Tajlandii. Inaczej zwana jest tamaryndowcem malabarskim. Swoim wyglądem przypomina dynię, jest jednak od niej znacznie mniejsza, przeciętnie osiąga rozmiar pomidora. Jego skórka również ma żółto-pomarańczowe, a nawet czerwone zabarwienie.

Owoce, zbierane na przełomie czerwca i lipca, kryją w sobie soczysty miąższ oraz nasiona. Owoce bogate są w witaminy i związki mineralne, jak wapń czy fosfor. Garcinia cambogia jest stosowana tradycyjnie w kuchni azjatyckiej jako przyprawa do ryb i mięs oraz składnik mieszanek do curry. W medycynie hinduskiej garcynia znalazła zastosowanie jako środek uśmierzający bóle reumatyczne oraz wzmacniający serce.

Najcenniejszą częścią owocu jest właśnie skórka – z ususzonej powstaje ekstrakt, mający zastosowanie w medycynie naturalnej, głównie w suplementach diety odpowiedzialnych za spalanie tłuszczu. To aktualny hit za granicą, który dociera również do Polski: z garcynii produkuje się suplementy w postaci tabletek wspomagające odchudzanie i regulujące metabolizm. Jednakże współczesna produkcja przemysłowa na wielką skalę wymaga zastosowania środków konserwujących, a to czy i w jaki sposób wchodzą one w interakcje ze składnikami garcynii nie zostało przebadane.

Jak jednak zapewniają producenci, że ze względu na dużą zawartość HCA (czyli kwasu hydroksyoctowego), ekstrakt obniża poziom złego cholesterolu w organizmie, redukuje uczucie łaknienia, wspomaga wydalanie toksyn oraz wpływa na poprawę samopoczucia. Zamierzone efekty, w dodatku bez efektu jojo, można uzyskać bez restrykcyjnej diety oraz wysiłku fizycznego, przy regularnym przyjmowaniu suplementu.

Produkty dostępne są w postaci tabletek, kapsułek lub w sproszkowanej formie. Koszt kuracji miesięcznej waha się od 90 do 170 złotych. Dzienne spożycie powinno wynosić od 900 do 1200 mg ekstraktu. Przy wyborze suplementu należy zwrócić uwagę na zawartość ekstraktu oraz konserwantów – im jest ona wyższa, tym środek przyniesie lepsze efekty. Dobrze również, jeśli preparat zawiera dodatkowo kofeinę, czarny pieprz, witaminę C czy ekstrakty z zielonej herbaty bądź yerba mate.

Zdania ekspertów co do skuteczności ekstraktu są podzielone. Powodem może być brak gruntownych badań oraz rzetelnych wyników, czy w istocie środek jest skuteczny. Nie wolno zapomnieć również o skutkach ubocznych, spowodowanych przez środki konserwujące, takich jak reakcje alergiczne, zawroty głowy, problemy trawienne czy suchość w ustach. Produkt nie powinien być stosowany przez osoby niepełnoletnie, kobiety w ciąży oraz osoby chore na cukrzycę.

Warto przypomnieć, że aby osiągnąć wymarzoną wagę należy zmienić swe nawyki żywieniowe oraz prowadzić aktywny tryb życia, a suplementy stosować jako dodatek.