Co jeść przed i po treningu. Kilka przydatnych wskazówek.

Brak komentarzy do Co jeść przed i po treningu. Kilka przydatnych wskazówek.

Jakikolwiek wysiłek fizyczny powoduje bardzo dużo zmian w organizmie człowieka. Dlatego też zarówno przed treningiem jak i po nim należy spożywać odpowiednie produkty, które zregenerują organizm i dostarczą mu odpowiednich minerałów. Poniższy artykuł poświęcony jest informacjom na temat tego, co jeść przed i po treningu. Kilka przydatnych wskazówek.

Przed treningiem…

jedzenie przed treningiem
Bezwzględnie należy pamiętać, że przed treningiem zawsze trzeba spożywać posiłek. Produkty spożywane przed treningiem powinny charakteryzować się niskim indeksem glikemicznym. Posiłek ten powinien być pożywczy i bogaty w węglowodany. Oznacza to, że powinien zawierać w sobie cukry proste, złożone i sacharydy. Jest to główne źródło energii w diecie człowieka. Jednocześnie takie posiłki pozwalają uniknąć tak zwanej huśtawki glikemicznej.

Huśtawka glikemiczna polega na gwałtownym skoku poziomu cukru we krwi, a za chwilę jego gwałtownym spadku. Ponadto poranny posiłek powinien zawierać niewiele błonnika i tłuszczów. Powinien być spożyty najpóźniej dwie godziny przed treningiem. Dzięki temu wartości odżywcze w posiłku pozytywnie wpływają na poziom glikogenu mięśniowego. Jednocześnie wpływają dodatnio na przygotowanie organizmu na wysiłek.

Na śniadanie, przed treningiem warto wykorzystywać węglowodany złożone, które znajdują się między innymi w zbożach takich jak kasze, makarony, płatki zbożowe, pieczywo. Węglowodany złożone można również znaleźć w nasionach roślin strączkowych, warzywach korzeniowych, owocach i sokach. Ważne znaczenie ma również białko, które można znaleźć w takich produktach jak twaróg, jogurty, mleko, chude mięso i ryby, jaja, soję, warzywa strączkowe.

zdrowa dieta

Na poranny posiłek nie powinno się jeść ciężkostrawnych potraw, które smażone są na głębokim tłuszczu. Frytki, kotlety czy kapusta, brokuł, kalafior to nie zbyt dobre pomysły na śniadanie.

A co po treningu?

makaron razowy
Ze względu na to, iż wzmożony trening pochłania wiele witamin z organizmu, a ciało traci wiele składników mineralnych, należy odpowiednio uzupełnić ich niedobór. Ważne znaczenie ma przyjęcie odpowiedniej ilości płynów. Dlaczego? Gdyż odwodnienie organizmu zmniejsza wydolność fizyczną i powoduje uczucie zmęczenia. Jednak po treningu nie należy od razu spożywać posiłku. Należy zaczekać co najmniej pół godziny zanim zacznie się cokolwiek jeść.

Co powinny zawierać produkty spożywane po wysiłku fizycznym? Przede wszystkim powinny być to te składniki, które organizm wykorzystał podczas wysiłku. Jednocześnie należy mu dostarczyć wiele białek. Produkty po wysiłku powinny charakteryzować się wysokim indeksem glikemicznym. Dodatkowo powinny być szybko przyswajane przez organizm, by dostarczyć mu te składniki, które zostały zużyte podczas treningu.

fit soki
Po wysiłku fizyczny warto spożywać produkty, które zawierają wysokiej jakości białko. Chodzi tutaj między innymi o takie produkty jak twaróg, jogurt, mleko, chude mięso i ryby, jaja, soja, warzywa strączkowe. Zregenerowanie po treningu powinno opierać się na posiłku w proporcji węglowodanów do białka – 4:1. Poza powyżej wymienionymi produktami można spożyć między innymi chleb, spaghetti z makaronu razowego czy ryż brązowy z piersią z indyka i fasolą szparagową. Duże znaczenie ma także koktajl proteinowy. Zobacz również przepisy na zdrowe smoothie.

Podsumowując, należy bezwzględnie pamiętać, że odpowiedni posiłek ma znaczenie zarówno przed treningiem, jak i po nim.